Het stof van het jubileumfeest van rallyrijder Henk Vossen is nog maar net neergedaald of de Tegelenaar maakt zich alweer op voor de eerste krachtmeting van het nieuwe seizoen. Komend weekend staat de legendarische Rally van Monte Carlo alweer op het programma.
Het was een bijzonder feest, begin december in het Limburgs Schutterijmuseum in Steyl. Daar vierde Henk Vossen zijn jubileum van vijftig jaar aaneengesloten rallyrijden. Met zo’n 250 gasten, waaronder tal van grootheden uit de vaderlandse rallysport, werd het een geweldige happening met een aangedane jubilaris als stralend middelpunt. Maar dat is alweer een ruime maand geleden en inmiddels staat het vizier van de Tegelse ondernemer alweer gericht op de toekomst, een nieuw seizoen rallysport. De spits wordt als altijd afgebeten door de traditionele Rally van Monte Carlo, tevens de openingsronde van het wereldrallykampioenschap. Een wedstrijd die voor Vossen nauwelijks geheimen kent, aangezien hij er al voor de tiende keer aan de start verschijnt. Zijn debuut in de Monte schrijven we in 1979, toen hij met een simpele, achterwielaangedreven Opel Kadett de strijd aan ging op barre, winterse bergwegen. Van routinematig sturen kan echter nooit sprake zijn. De weersomstandigheden kunnen zó wisselend zijn, met droge wegen, besneeuwd asfalt en misschien wel grote plakken ijs. “Het is elke keer weer anders en je moet constant op je hoede zijn. Eén moment van verslapping en je kukelt van de berg. Je ziet ze dan ook her en der naast de weg liggen. Ik moet het afkloppen maar al die negen keren tot nu toe ben ik aan de finish gekomen. Met snel maar vooral ook tactisch rijden.” De afgelopen weken heeft de winter in de Alpen keihard toegeslagen met enorme sneeuwbuien. “Maar dat was dan vooral in Oostenrijk. Aan de Zuid Franse kant viel veel minder sneeuw en het is de vraag of daar nog wat bij gaat komen. Ik hoop van wel want rallyrijden op een droge weg doen we al vaak genoeg. Juist als er sneeuw ligt en je tussen hoge witte muren moet rijden is het zo apart. Alleen de Rally van Monte Carlo en die van Zweden kennen dat. Voor mij is dat alleen al een reden om nog even door te gaan met deze sport,” bekent de inmiddels 73-jaar oude rallycrack.
In Monaco wacht Vossen maar liefst 35 concurrenten in zijn R5-klasse. Die categorie, net onder de World Rally Cars – zeg maar de Formule 1 van de rallysport – is ongekend populair, met veel fabriekscoureurs en een groot aantal gedreven privérijders. De Limburger moet dus vol aan de bak, samen met zijn navigator Erwin Berkhof met wie hij vorig jaar in de WK Rally van Duitsland voor het eerst reed. Die samenwerking is toen prima bevallen. “En Erwin heeft ook al heel wat WK-wedstrijden gereden, dus die kent het klappen van de zweep.”
De 87e Rallye de Monte Carlo start op donderdag 24 januari in Gap, van waaruit vier nachtelijke klassementsproeven moeten worden gereden. Rond elfen finisht de eerste etappe. Vrijdag worden er 6 KP’s gereden waarna op zaterdag de rallykaravaan zich via vier KP’s naar Monaco verplaatst, van waar uit op zondag nogmaals vier proeven worden gereden, waaronder die van La Bolène Vesubie, met de beroemde Col de Turini als hoogtepunt. Om 13.58 uur is het finishpodium in het vorstendom. Dan is er 1366 km afgelegd, waarvan 324 op snelheid, verdeeld over zestien klassementsproeven.
Voor nadere informatie: Henk Vossen, tel. 06-53113293
Belfeld, 18-01-2019