Tegelen. De Limburgse rallycoureur Henk Vossen mag zich dit jaar dan hebben ingeschreven voor het Nederlands Rallykampioenschap, dat over zeven wedstrijden wordt bestreden, twee grote WK Rally’s staan bij hem ook altijd op zijn kalender: de Rally van Monte Carlo en de Deutschland Rallye. Volgende week is de laatste voor de 38e keer aan de beurt.
De onlangs 74 jaar oud geworden Henk Vossen blijft de rallywereld verbazen met zijn tomeloze enthousiasme voor zijn geliefde sport op nationaal niveau, maar vooral ook met zijn deelnames aan WK-evenementen. Zo start hij volgende week zijn 38e Deutschland Rallye. In de loop der jaren is deze Wereldkampioenschapsronde niet veel van opzet veranderd. De eerste etappe speelt zich altijd af tussen de wijnranken in het Moezelgebied, op de tweede dag wordt het militaire oefenterrein Baumholder aangedaan en op de laatste dag volgen dan nog een paar klassementsproeven in de omgeving van het Bostalmeer. Liefst 19 klassementsproeven staan op het menu, met een totale wedstrijdafstand van 344 kilometer. “Als je in onze eigen ELE Rally aan de finish komt dan voel je je al voldaan moe. Deze rally is tweemaal zo lang en vraagt daarmee een veel grotere inspanning. Het is voor mij zaak om tussen de proeven geen onnodige energie te verspillen,” licht Henk Vossen toe.
Het sterke startveld van deze editie omvat 59 equipes, waaronder tien die met World Rally Cars het wereldkampioenschap bestrijden. Daarachter komen 29 deelnemers die met een R5 rallywagen aantreden, waaronder Henk Vossen en zijn navigator Erwin Berkhof met hun Ford Fiesta R5. Het idee om een podiumplaats in de R5 klasse te scoren heeft Vossen allang laten varen. “Ook voor de R5-klasse is een wereldkampioenschap uitgeschreven en daardoor zitten er veel professionele coureurs bij ons in de klasse. Daar ga ik natuurlijk nooit van winnen. We gaan voor een positie bij de eerste dertig van het algemeen klassement en dan ligt de lat echt al hoog genoeg,” aldus Vossen, die in de WK Rally van Monte Carlo nog zo’n fraaie 24e plaats algemeen scoorde en vorig jaar in de Deutschland Rallye 28e werd. Aan de voorbereidingen zal het niet liggen. Een week geleden nam de Helichem-equipe nog deel aan de Oberehe Rallye, een ideale wedstrijd om alles nog eens op punt te zetten. En dat betaalde zich uit: “We kwamen er achter dat we motorvermogen te kort komen en dat dat aan de software moet liggen. De techniek is bij deze top rallyauto’s tamelijk complex maar in nauwe samenwerking met M-Sport, de bouwer van deze Fiesta’s R5, moeten we dat voor de Deutschland kunnen oplossen, zo denkt mijn technisch brein Lou Ambaum,” verzekert Henk Vossen.
Het rallycentrum van de Deutschland Rallye is gelegen in Bostalsee, aan het gelijknamige meer, ongeveer 40 km ten noorden van Saarbrücken. Daar gaat de rally op donderdag 22 augustus om 19.08 uur met een enkele klassementsproef van start. Op vrijdag rijden ze vanaf 9.15 uur 6 KP’s, gevolgd door 8 KP’s op zaterdag en tot slot 4 proeven op zondag. Op zaterdagmiddag wordt de beroemde, 41 km lange proef Panzerplatte tweemaal gereden. Om 14.00 uur op zondag wordt het finishpodium verwacht. De deelnemers hebben dan in totaal 1228 km afgelegd, waarvan 344 km op snelheid.
Voor nadere informatie: Henk Vossen, tel. 0653-113293
Belfeld, 16-08-2019