Met een bekeken zevende plaats in de GTC Rally heeft Henk Vossen de leiding in het Nederlands Rallykampioenschap veroverd. Daar waar zijn directe tegenstanders averij opliepen bleef de Tegelse rallycrack uit de problemen met een uitstekende uitslag als eindresultaat.
De derde klassementsproef van de GTC Rally bleek een onvervalste scherprechter te zijn. Verscheidene coureurs die normaal gesproken goed zijn voor een topklassering liepen er serieuze averij op. Het was de tweede keer dat de rallykaravaan over een bochtig stuk proef in het hartje van Achtmaal kwam, waar na de eerste doortocht een bocht helemaal bleek te zijn uitgereden. “Tijdens het verkennen had ik mijn navigator Erwin Berkhof al op dat risico gewezen. Een grote betonplaat waarnaast, met de doorkomst van een ruime vijftig equipes, geheid een diep gat gaat ontstaan. Ik zei hem dat we die bocht dus niet zouden moeten afsnijden. Anderen deden dat wel en liepen prompt op de betonrand lekke banden op en zelfs gescheurde velgen. Die moesten dus op de proef wielen wisselen wat hen een aantal minuten tijdverlies opleverde.” Een van de pechvogels was Lambert Parren, Vossens grootste concurrent in de titelstrijd. Het wielen wisselen kostte de Mitsubishi-rijder een dikke zes minuten, wat beslissend zou blijken voor de rest van de wedstrijd. Henk Vossen had immers nu ruim vijf minuten marge op Parren, wat in principe genoeg zou moeten zijn voor het resterende deel van de wedstrijd. Wat Vossen er overigens niet van weerhield om de druk er op te houden. Door langzamer te gaan rijden loop je immers het risico dat de aandacht iets verslapt, waarmee slippertjes kunnen ontstaan. Vossen ontkwam trouwens niet aan een paar kleine uitglijders. “Het gebeurde op plaatsen die niet zo kritisch waren. Ik gleed dan met de auto een stukje rechtdoor en moest vervolgens terug steken om verder te kunnen. Dat overkwam me drie of vier keer, met telkens enige seconden tijdverlies. Op de allerlaatste klassementsproef ging het overigens nog bijna mis. Jeroen van den Heuvel had een bocht gemist en moest achteruit steken. Net toen ik er aankwam reed hij achteruit. Ik wilde om hem heen rijden maar op dat moment schoot hij weer naar voren. Ik kon er nog net langs maar raakte wel vol een grote zak met zand. Gelukkig hield ik het gas er vol op en aan de finish bleken we ondanks de schade de tweede tijd te hebben gereden. Het was een zogenaamde Power Stage, waarop de snelsten extra punten voor het kampioenschap kunnen verdienen. Dat is altijd mooi meegenomen,” aldus de 73-jarige Limburgse rallycrack. Hij kwam als zevende over het finishpodium, twee plaatsen voor Lambert Parren, die nu de leiding in het Nederlands Rallykampioenschap aan Henk Vossen heeft moeten afstaan. Voor het NRK resteren nog twee ronden: de Hellendoornrally in september en de Conrad Twenterally eind oktober.
De eerstvolgende wedstrijd waaraan Henk Vossen gaat deelnemen is de WK Rally van Duitsland, van 22 tot en met 25 augustus. Het wordt de 38e keer dat de Tegelse rallyrijder daar in de Moezelstreek aan de start zal verschijnen.
Uitslag GTC Rally
1. De Jong/Degandt (Hyundai i20 R5) 186 km, 15 KP’s in 1 uur 40.30.8; 2. Van den Heuvel/Bakker (Ford Fiesta R5) op 2.57.5; 3. Leemans/Van Waardenburg (Citroën DS3 R5) op 3.35.3; 4. Debackere/Krieger (Skoda Fabia R5) op 4.18.4; 5. Van den Heuvel/Rietveld (VW Polo R5) op 6.41.1; 7. Vossen/Berkhof (Ford Fiesta R5) op 7.40.9
Voor nadere informatie: Henk Vossen, tel. 0653-113293
Belfeld, 10-07-2019