De Limburgse rallycoureur Henk Vossen en zijn navigator Erwin Berkhof hebben ondanks de nodige tegenslag toch een goede eindklassering behaald in de WK Rally van Duitsland. Door technische problemen raakte de Helichem-equipe in eerste instantie op achterstand maar in de slotfase wisten ze hun positie nog aardig te verbeteren, met een 38e plaats in het grote deelnemersveld als resultaat.
Henk Vossen en Erwin Berkhof begonnen voortvarend aan de Rally van Duitsland. De goede voorbereidingen leverden al meteen positieve resultaten op, zo legt de Tegelse rallycoureur uit. “De eerste vier klassementsproeven verliepen perfect. Er zaten drie proeven bij die vorig jaar exact hetzelfde waren en dan kun je dus goed vergelijken. Op al die proeven waren we beduidend sneller dan vorig jaar. En dat onder precies dezelfde omstandigheden, met zon en hoge temperaturen,” vertelde de Tegelenaar tevreden. Helaas zou dat goede gevoel niet lang duren. Na dat rondje van drie KP’s ontdekte het serviceteam een olielekkage. Snel werd er een nieuwe leiding geregeld en kon de Ford Fiesta R5 zijn weg vervolgen. Maar op de volgende KP bleek het olielekken nog niet verholpen. “Met het risico de motor in elkaar te draaien hebben we de auto aan de kant gezet. De laatste twee KP’s van die dag hebben we dus niet gereden en dan krijg je tweemaal een extra 7 minuten aan je broek. Voordeel van dit superrallysysteem is wel dat je de volgende dag dan weer gewoon mag starten. Nadeel is dat je dan al een schier niet te overbruggen achterstand op je concurrenten hebt opgelopen. Met dat vooruitzicht is het wel moeilijk om alsnog in je ritme te komen. Om zo’n rally goed te kunnen rijden heb je een zekere flow nodig en die ontbrak vervolgens een beetje,” verklaart Vossen.
Op de derde dag stond de beroemde proef Pantzerplatte op het menu, een uitdaging van ruim veertig kilometer; bijna dertig minuten op volle toeren rijden. “Bij temperaturen van boven de dertig graden en al die tijd in volle concentratie is dat echt een beproeving. Daar kwam nog bij dat het tijdschema zodanig was uitgelopen dat we die proef de tweede keer in het donker moesten rijden. Onze lampen stonden niet goed en ook onze pace notes waren daar niet op berekend. Je moet je in het donker op hele andere rempuntmarkeringen richten en die hadden we dus niet opgeschreven. En dat op een proef met allemaal rotsblokken en andere obstakels.” De equipe liep trouwens ook nog tijdverlies op toen op de Arena Pantzerplatte een lekke band ter plekke moest worden gewisseld. Waarmee ook nog eens 3 ½ minuut verloren ging. In de laatste fase van de wedstrijd kwam Henk Vossen terug in zijn ritme en kon hij met een aantal goede tijden nog wat posities winnen. “Het is niet helemaal de dertigste plaats geworden die we in gedachten hadden maar gezien de tegenslagen is onze 37e plaats echt verdiend. En dat geeft toch een goed gevoel, zeker ook voor mijn serviceteam dat de problemen toch snel en efficiënt heeft verholpen. Vanaf nu gaan we ons richten op de Hellendoorn Rally eind september.”
Uitslag WK Rally van Duitsland 2019
1. Tanak/Jarveoja (Est, Toyota Yaris WRC) 344 km, 19 KP’s in 3 uur 15.29.8; 2. Meeke/Marshall (Eng Toyota Yaris WRC) op 20.8; 3. Latvala/Anttila (Fin, Toyota Yaris WRC) op 36.0; 4. Sordo/Del Barrio (Spa, Hyundai i20 WRC) op 46.0; 5. Neuville/Gilsoul (Bel, Hyundai i20 WRC) op 58.5; 38. Vossen/ Berkhof (Ford Fiesta R5) op 1.07.04.0
Voor nadere informatie: Henk Vossen, tel. 0653-113293
Belfeld, 25-08-2019