Komend weekend wordt rond Eindhoven de 55e editie van de ELE-Rally verreden, een van de grootste rallywedstrijden van ons land, waaraan de Limburger Henk Vossen voor de 44e maal gaat deelnemen. Samen met navigator Erwin Berkhof zal de Tegelenaar de strijd gaan aanbinden met acht concurrenten in zijn klasse, allemaal aantredend met gelijkwaardig topmateriaal.
Liefst negen equipes met hun R5 rallybolides melden zich aanstaande vrijdag in Son en Breugel bij het startpodium. De klasse kun je gerust de eredivisie van onze rallysport noemen en bloeit als nooit te tevoren. Skoda kan rekenen op drie vertegenwoordigers, Hyundai brengt twee equipes in het strijdperk, net als Ford en dan zijn er nog een enkele Volkswagen en een Citroën. Indrukwekkende bolides die het, traditioneel in grote getalen opdagende, publiek in extase zullen brengen. En vlak ook de zeven Mitsubishi’s Lancer niet uit. Op de lange rechte stukken weg zijn ze qua topsnelheid de R5’s zelfs de baas, terwijl ze met hun wierwielaandrijving ook op onverharde trajecten hun mannetje staan. À propos onverhard, dit jaar beslaat het ongeasfalteerde gedeelte maar liefst 19% van de totale wedstrijdafstand van 183 kilometer. Voor Henk Vossen hoeft dat onverharde niet zo nodig: “Sommige wedstrijdleiders zweren bij een mix van asfalt- en onverharde proeven maar dat is mijns inziens nergens voor nodig. In het WK wordt de ene rally uitsluitend op onverhard bestreden terwijl de andere alleen maar asfaltproeven kent. Een combinatie van afwisselende proeven wordt al jaren niet meer toegepast. Je hebt wel een enkele rally die per hele dag wisselt. Je moet dan voor de volgende dag je auto helemaal ombouwen. Met alleen dempers en veren wisselen ben je er niet; zo goed als het hele onderstel wordt verwisseld. Maar goed, dat is het WK. Overigens is de kans op schades op onverhard groot. ” Onverhard of niet, Henk Vossen en Erwin Berkhof moeten flink aan de bak en leggen de lat behoorlijk hoog: “Aan een overwinning hoeven we niet te denken want die jongelui aan de kop gaan nu eenmaal harder. Wij mikken op een positie halverwege de toptien en dat zal al zwaar genoeg worden. Niet alleen vanwege het grote aantal R5’s, de meeste Mitsubishi’s gaan ook heel erg hard.”
Helichem Chemie, het bedrijf van Vossen, is zakelijk al jaren lang verbonden met de ELE Rally en de Limburger beschouwt die dan ook als zijn thuiswedstrijd. Helichem pakt daar traditioneel uit met een omvangrijk VIP-programma voor de relaties van het bedrijf, die op zaterdag met een touringcar langs de klassementsproeven worden gevoerd. “De rally start alleen wel al op vrijdagavond en dus is het zaak onze auto op de weg te houden zodat de gasten op zaterdag niet voor niets komen. Nou ja, een dagje naar snelle rallywagens kijken is voor de liefhebber altijd wel leuk, al geeft onze deelname wel er een extra cachet aan.
De ELE Rally start op vrijdagavond 24 mei om 19.00 uur op het Kerkplein in Son en Breugel, waarna er zes klassementsproeven worden afgewerkt, met een totale lengte van 74 km. Op zaterdag 11.34 uur volgt de tweede etappe, met tien KP’s over 108 km. Als om 22.04 uur het finishpodium wordt betreden hebben de equipes 506 km afgelegd, waarvan 183 op snelheid. Wie de auto’s en de rijders van dichtbij wil zien zal naar het serviceterrein moeten gaan, dat zich bevindt bij transportbedrijf De Rooy op het industrieterrein Ekkersrijt in Son en Breugel.
Voor nadere informatie: Henk Vossen, tel. 06-53113293
Belfeld, 21-05-2019